Międzyrzecki Rejon Umocniony – Muzeum w Pniewie

Międzyrzecki Rejon Umocniony to fortyfikacje wybudowane przez Niemców w latach 30 XX wieku. Niemcy umacniali swoją granicę mimo ustaleń traktatu wersalskiego – bali się tego, że zostaną napadnięci przez Polskę. Tym oto sposobem na odcinku centralnym w tzw. Bramie Lubuskiej powstał najbardziej niesamowity system umocnień liczący ponad 30 kilometrów podziemnych korytarzy łączących ze sobą panzerwerki (Pz.W.). Brzmi imponująco? Cześć została udostępniona do zwiedzania – wystarczy przyjechać do Muzeum w Pniewie (woj. lubuskie) i przeznaczyć na zwiedzanie kilka godzin, w zależności od preferencji.

ZOBACZ TAKŻE: Historia MRU

Spis Treści

Zwiedzanie – informacje praktycznie

  • Muzeum znajduje się w miejscowości Pniewo,
  • Zwiedzanie jest możliwe tylko po wcześniejszej rezerwacji telefonicznej (509 868 965),
  • Przy muzeum znajduje się darmowy parking, jest dość spory, powinno wystarczyć miejsca dla wszystkich,
  • Zwiedzać kompleks można na 3 różne sposoby, do wyboru: trasa krótka, trasa długa lub trasa ekstremalna
  • Wybierając zwiedzanie na krótkiej lub długiej trasie należy doliczyć opłatę za przewodnika przy małej grupie, powyżej 20 osób opłata przewodnicka jest już w cenie biletu (na temat obłożenia na daną godzinę zwiedzania dowiedzie się telefonicznie lub w kasie muzeum)

TRASA KRÓTKA – zwiedzanie ok. 1,5 h, bilet normalny – 39 zł, bilet ulgowy – 35 zł

TRASA DŁUGA – zwiedzanie ok. 2,5 h, bilet normalny 45 zł, bilet ulgowy – 40 zł

TRASA EKSTREMALNA – zwiedzanie do wybory: 4 h, 6 h, 8 h – odpowiednio 60 zł, 75 zł, 100 zł. Do ceny należy doliczyć opłatę przewodnicką

  • Przy muzeum znajduje się plac zabaw, miejsca w których zjecie i odpoczniecie oraz przejedziecie się samochodem BTR,
  • w podziemiach panuje stała temperatura ok. 10 stopni, więc koniecznie trzeba zabrać ze sobą ciepłe rzeczy! Polecamy ubrać wygodne, pełne buty i zabrać ze sobą latarkę.

Długa Trasa Zwiedzania

Nasze spotkanie z MRU zaczęliśmy od zwiedzania systemu „na dziko” jak jeszcze było to możliwe w 2022 roku. Następnie zdecydowaliśmy się na trasę ekstremalną do 4 godzin (zdecydowanie za krótko, jeśli chcecie zobaczyć dużą część poza muzeum). Nadszedł ten moment, że poszliśmy na zwiedzanie muzeum. Musimy Wam powiedzieć, że mimo takiej kolejności nadal zwiedzanie oficjalne nam się strasznie podobało! Możemy polecić, bo poznacie tutaj historię obiektu, zobaczycie najciekawsze miejsca w systemie podziemnym, panzerwerk w stanie wręcz idealnym a dodatkowo przejedziecie się kolejką, która uruchamia wyobraźnię!

Ale po kolei…

Po zakupieniu biletów nie zapomnijcie przejść się na wystawę poświęconą Międzyrzeckiemu Rejonowi Umocnionemu. Same zdjęcia pobudzają już wyobraźnię, chociaż o ile jestem w stanie wyobrazić sobie jak były budowane panzerwerki to nadal system podziemny to dla mnie czarna magia. Jak im się to udało 30-40 metrów pod ziemia?!

Zwiedzanie zaczyna się przy zębach smoka, czyli przy blokadzie przeciwczołgowej by następnie podejść do Pz. W. 717. Nie sposób nie zauważyć, że coś tu się działo, kopuły oberwały w trakcie walk czy może ćwiczeń? Dowiecie się od przewodnika 😉.

Zęby smoka

Następnie weszliśmy do środka – nas zaskoczyło wyposażenie jak chociażby obecność drzwi. Dotychczas chodziliśmy po obiektach „na dziko”, gdzie nic praktycznie się nie uchowało, gdzie wszystko zostało zniszczone lub rozkradzione. Nawet wiedząc co znajdowało się w danym pomieszczeniu to jednak wyobraźnia nie działała tam tak dobrze jak tu – przy podaniu wszystkiego na tacy.

Po zwiedzeniu obiektu 717 weszliśmy klatką schodową ok. 20-30 metrów w dół do systemu. Do serca całego MRU. Ponad 30 kilometrów tuneli łączących ze sobą panzerwerki. Rozpoczęliśmy od koszar by tunelem przejść się do dworca Heinrich.

Na terenie całego obiektu do jego sprawnego działania wykorzystano elektryczną kolejkę wąskotorową. Dzięki niech żołnierze nie mieli problemu z zaopatrzeniem w żywność czy amunicję. Kolejka dowoziła najpotrzebniejsze rzeczy do dworców a stamtąd żołnierze transportowali je wózkami do koszar.

Od zeszłego roku kolejka wróciła do systemu! Co prawda nie jest ona w żaden sposób oryginalna, jednak została przygotowana dla turystów w taki sposób, że pobudza wyobraźnię. Przy zwiedzaniu długiej trasy zaplanowano przejażdżkę kolejką ok. 600 metrów w zawrotnej prędkości 6 kilometrów na godzinę. Czy to dużo? Wydaje się niewiele, ale to niezapomniane przeżycie! Pamiętajcie jak głęboko pod ziemią się znajdujemy!

Następny etap wycieczki to powrót tunelem tym razem jednak do Pz. W. 716. Stanowi on niezły kontrast do poznanego wcześniej obiektu 717. Tutaj wszystko wygląda bardziej urbexowo. Tutaj można poczuć się trochę jakby samemu odkryło się obiekt na dziko w środku lasu😉.

Wyszliśmy z systemu przez miejsce po wysadzonej kopule obiektu 716, by znaleźć się na powierzchni przy kolejnych kopułach. Tutaj kończy się nasza przygoda, ścieżką wzdłuż zębów smoka wracamy na parking (wersja dla szukających kolejnych wrażeń – powrót pod muzeum samochodem BTR).

Czy warto? Jak najbardziej. Trzeba mieć tylko na uwadze, że po zwiedzaniu muzeum poczujecie chęć na więcej. MRU WCIĄGA!

Jeśli spodobał Ci się nasz wpis zachęcamy do postawienia nam wirtualnej kawy. Przeznaczymy ją na rozwój bloga😊!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Gdzie się zatrzymać na nocleg?

Jest takie miejsce, które ma niesamowity klimat, wspaniałych właścicieli a do tego stanowi niezły kontrast przy zwiedzaniu betonowych panzerwerków w lesie. Mowa o Domu Sztuk w Kęszycy. Piękne wnętrza i idealnie zorganizowana przestrzeń na odpoczynek.

Stąd nawet pieszo możecie zacząć zwiedzanie naziemnych obiektów systemu – jest tego sporo w okolicy, dawnej niemieckiej bazy wojskowej, pozostałości po Rosjanach, czy po prostu odpocząć nad jeziorem. Tereny są bardzo ładne a do tego historyczne. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Co można zobaczyć w okolicy?

  • Kęszyca Leśna – dawne baza wojskowa – 11 km
  • Pz. W. 775 w Wysokiej – 3,5 km
  • Główny wjazd do systemu A64 – km
  • Pz. W. 726 z kopułą – 4 km
  • Most obrotowy D724 – 13 km
  • Grupa warowna Schill – 14 km
  • Grupa warowna Ludendorff – 36 km

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *